tiistai 13. syyskuuta 2016

Bhagavad Gita -kurssi 2016: päivä 4

 

"Vain toistamista, ei mitään muuta. Niin helppoa. Näetkö, kuinka helppoa henkisyys on? Kuinka helppoa on oivaltaa Itsesi? Se ei ole lainkaan vaikeaa. Kaikki tämä on vain Herran Nimessä: Om Namo Narayanaya." -Paramahamsa Vishwananda, 19 elokuuta 2016

Bhagavad Gita -kurssin neljännelle päivälle oli luonteenomaista Paramahamsa Vishwanandan yksinkertaiset selityksen Krishnan sanoista. Ilta päättyi "aikaisin" kello 21.30 pikaisen selityksen jälkeen luvuista 8 ja 9. Päivän aikana Paramahamsa Vishwananda selitti ja muistutti, kuinka helppo henkinen polku on sille, joka on vilpittömästi omistautunut Herralle.

Luku kahdeksan on nimeltään Akshara Brahma Jooga ja tässä luvussa Krishna selittää Arjunalle, kuinka voi saavuttaa Jumalan kuoleman hetkellä. Hän opettaa, että vain todellinen seuraaja voi ajatella Herraa elämän viimeisellä hetkellä. Vastauksena tähän lauseeseen Arjuna haluaa oppia enemmän. 


"Kun ylittää materian rajoitukset, lakkaa vatvomasta kauniita asioita, Herra alkaa paljastaa totuutta, joka paljastetaan sydämessä. Uskonnossa sanomme sitä Pyhän Hengen vuodatukseksi. Henki, jonka sisälläsi, kristinuskossa kutsumme sitä Pyhän Hengen vuodatukseksi. Älä luule, että lintu tulee istumaan pääsi päälle ja rakentaa pesän. Kyyhkynen ei lennä pääsi päälle, vuodatus tapahtuu sydämessäsi. Yhteys sielun ja Ylisielun välillä, kaikkien sielujen ylimmän kanssa. Käytät mieltä, puhdistat mielen päästäksesi sydämeen, ja mielen yhdistyessä sydämeen syntyy jotain muuta.

Kun käytät järkeä, kun mieli puhdistetaan järjeksi, se järki astuu sydämeen. Tietoisuus, sielun tietoisuus, herää. Sielu paljastaa itsensä. Joten tämä tietoisuus on sielussa, sitten se paljastuu. Kun tietoisuus on puhdistettu, se paljastaa sielun; kun sielu on puhdistettu, se paljastaa Ylisielun, ylimmän sielun. Sitä Ilmestyskirja tarkoittaa. Niille, jotka ovat täysin sulautuneet Jumalaiseen autuuteen, Herra paljastaa Itsensä." -Paramahamsa Vishwananda, elokuun 19. päivänä 2016


Yhä uudestaan ja uudestaan Krishna käskee Arjunaa kahdeksannessa luvussa keskittymään Häneen määrätietoisella omistautumisella. Paramahamsa Vishwananda selittää tämän Gitan kohdan erittäin käytännöllisesti: 

"Tässä Bhagavanista tulee suurin terapeutti, tiedäthän, sielun terapeutti. Terapeutin muodossa Hän antaa suurinta terapiaa. Ja tässä antamassaan terapiassa Hän sanoo: 'Anna mielesi minulle! Luovuta tämä mieli minulle!' Terapeutti käskisi sinua tekemään monia asioita, eikö niin?

Tässä Hän myös tekee samoin ja suurena terapeuttina Hän sanoo: 'Anna mielesi keskittyä minuun. Älä jumitu jokapäiväiseen rutiiniisi, älä orjuuta itseäsi siinä todellisuudessa; toista minun nimeäni. Se on helppoa, sinun ei tarvitse tehdä mitään: Anna mielesi olla keskittynyt minuun ja toista nimeäni. Yksinkertaista! Haluan sinun tekevän vain kaksi asiaa. Teet vain nämä kaksi asiaa ja lupaan sinun olevan ikuisesti onnellinen. Tulet saavuttamaan autuuden, ikuisen rauhan, vain näiden kahden asian avulla. Anna minulle mielesi. Et tiedä, kuinka käsitellä mieltäsi, minä tiedän kuinka kohdella sitä. Kun olet luovuttanut minulle mielesi, toista [nimeäni].'

Joten mielen antaminen tarkoittaa kirjoitusten opiskelemista. Syvenny tähän tietoon. Ruoki mieltä oikeilla asioilla, muuta kielteinen mieli valoksi." -Paramahamsa Vishwananda, elokuun 19. päivänä 2016


Shreemad Bhagavad Gitan yhdeksäs luku on nimeltään "Raajavidyaa Raajaguhya Jooga", kuningastieto, kuningassalaisuus. Yhdeksännessä luvussa Krishna selittää enemmän aiheista, joita on seitsemännessä luvussa; Jumalaisuutensa luonnosta ja siitä, kuinka lähestyä Häntä todellisen Bhaktin kanssa. Krishna selittää olevansa läsnä koko luomakunnassa ja Hän on itse korkein Herra. Hän jatkuvasti sanoo, että Hänelle antautunut bhakta saavuttaa Hänen Armonsa.

"Tässä Itse korkein Herra pyytää, Hän melkein anelee: 'Pyydän sinua tekemään näin. Omistaudu Minulle, ei Minun takiani. Sinun itsesi takia. Keskitä mielesi Minuun; ei koska haluan mielesi, vaan koska sinä haluat sitä. Haluat mielenrauhaa. Haluathan mielenrauhaa? Tämä on tapa saada mielenrauhaa. Palvo Minua, palvele Minua, käytä mieltäsi tällä tavoin, nää minut Ylimpänä päämääränä. Tiedä, että olen Itse Jumala. Olen se Brahman, josta Vedat julistavat. Se on Minä, joka on antanut Vedat, tämän tiedon. Herää, anna sydämesi olla Minussa. Ilman epäilystä, jos mielesi on keskittynyt Minuun, kehosi palvelee Minua, tulet saavuttamaan Minut.'

Tässä Bhagavan sanoo olevansa ainoa ylin tie täydellisyyteen. Antautuminen on ainoa polku täydellisyyteen, rauhaan ja todelliseen onneen, hallituun mieleen, joka on vapaa turhasta kiintymyksestä. Tee meditaatiostasi ja itse elämästä, mitä ikinä teetkään; meditaatio Herraan. Ne, jotka ylittävät kehon, mielen ja järjen ikuisesti elävät Hänen kanssaan, elävät ikuisesti autuudessa." -Paramahamsa Vishwananda, elokuun 19. päivänä 2016


Neljäs päivä päättyi yhdeksännen luvun viimeiseen säkeeseen: "Keskitä mielesi Minuun, ole omistautunut Minulle, palvele Minua, kumarra Minulle. Käyttämällä mieltäsi tällä tavalla ja näkemällä Minut ylimpänä päämääränä, tulet Minun luokseni." - Krishna (luku 9 säe 34)
Paramahamsa Vishwananda päätti illan erityisesti sanomalla jotain tärkeää tästä säkeestä ja luvusta:

"Meditoi tätä viimeistä säettä ja lukua, koska se on yksi kauneimmista luvuista. Omaksu se. Jos keskityt vain tähän lukuun, rakkaus ja omistautuminen heräävät sisälläsi." -Paramahamsa Vishwananda, elokuun 19. päivänä 2016


Ei kommentteja: